Vzestup střešních boxů: Funkčnost se setkává se stylem v automobilovém světě
Funkčnost a styl
Střešní box, neboli nosič nákladu, zaznamenal v posledních letech triumfální expanzi. Kdysi vyhrazený pro rekreanty jezdící na SUV se stal běžnou součástí výbavy mnoha automobilových nadšenců. Nikdy předtím jsem neviděl tolik krabic namontovaných na hot hatch, sportovních autech a dokonce i exotech. Výrobci střešních boxů musí být spokojeni s nově nalezenou zákaznickou základnou. Ale pokaždé, když jednoho vidím na vrchu speciálního auta, nestačím se divit…. Je to jen kosmetický doplněk nebo je to skutečně potřeba? Co tam sakra vůbec máš?
Někteří řidiči bezpochyby přidali střešní box jen kvůli samotnému chladícímu faktoru a nemají pro to žádné skutečné využití. Podobně jako ten, kdo vybavuje svou Toyotu 4Runner kompletními nádržemi na benzín a lopatou namontovanou na střešním nosiči, nikdy se nepouštěj do terénu. Musím však přiznat, že na kontrastu spojení užitkového zařízení, jako je střešní box a sportovního/exotického vozu, je něco zvláštně přitažlivého.
Poprvé si vzpomínám, že jsem tuto zajímavou směs pozoroval před téměř deseti lety, když profesionální freeskier a osobnost sociálních médií Jon Olsson připevnil jednu na svou sněhovou kamufláž, Lamborghini Huracan s výkonem 800 HP. Střešní boxy použil také na svém Gallardu, Audi R8 a také RS6. Ale pro pana Olssona jeho střešní boxy nejen vypadají obchodně, ale jsou také funkční a umožňují mu snadno tahat své vybavení do hor.
Navzdory tomu, co se v těchto krabicích ukládá na jazyku, mají v mnoha případech svůj účel. Ať už převážíte sportovní vybavení nebo prostě potřebujete extra úložný prostor na cestách, střešní box je vítaným doplňkem. Co je pro mě zajímavé, jsou typy vozidel, na kterých se nyní nacházejí. Věřím, že k současné oblibě střešních boxů přispěl posun v mentalitě mnoha automobilových nadšenců. Stále více majitelů vystupuje a užívá si svá speciální auta ve všech typech prostředí a povětrnostních podmínek. Nechápejte mě špatně, stále existují majitelé, kteří svá auta leští plenkami a jezdí s nimi jen v nejhezčích dnech. Mnoho lidí však nyní volí opačný přístup a řídí svá auta tak často, jak je to jen možné, a hrdě sčítají kilometry.
Pamatuje si někdo na mediální kampaň Porsche z doby zhruba před deseti lety s heslem "Porsche Everyday"? Jedna televizní reklama představovala několik modelů Porsche a naznačovala, že by mohly být používány na denní bázi ve všech typech situací. Ne, nemám na mysli Cayenne, Macan nebo Panameru. Reklama představovala žluté Porsche 911 Turbo vyzvedávající děti ze školy, doplněné drzým titulkem "ŠKOLNÍ BUS". Stejná reklama také naznačovala, že Cayman by mohl být použit podobně jako pick-up a ukazoval, že parkuje v obchodě pro domácí kutily, zatímco muž nakládá materiály do předního kufru. Tato důvtipná marketingová strategie měla za cíl přesvědčit potenciální kupce, že to, co bylo kdysi považováno za nepraktické druhé nebo třetí auto, může být ve skutečnosti jediné auto, které skutečně potřebujete, a můžete si denně užívat řízení těchto neuvěřitelných strojů.
Mnoho lidí (například já) se snažilo přesvědčit svou drahou polovičku, že nový sportovní vůz dokáže vše, co Subaru Outback jejich souseda. Ve skutečnosti však úložný prostor není na seznamu priorit těch, kdo navrhují naše oblíbená auta. Pokud máte v úmyslu přepravovat cokoli podstatného, pravděpodobně to bude ve vašem autě snů výzva, zvláště pokud je to italské dvoumístné nebo ekvivalentní.
Zde může střešní box přidat tolik potřebnou užitečnost. Jsou k dispozici v mnoha velikostech a konfiguracích. Boxy prodávané jako "alpské" modely ukazují, že byly navrženy převážně s ohledem na přepravu lyží a/nebo snowboardů. Mají obvykle nižší profil a nejelegantnější design (mimochodem vypadají báječně). Modely Alpine nejsou tak praktické jako "obecné" boxy, které jsou obvykle vyšší a širší. Na trhu existuje několik známých a důvěryhodných výrobců (Thule, Yakima, INNO) a mnoho méně známých značek. Cena boxů se pohybuje od několika stovek eur do 1 630 eur za špičkový box Thule Vector M, který má aerodynamický design a je vybaven plstěným podstavcem a LED osvětlením interiéru.
Střešní boxy skutečně mění hru a umožňují řidičům používat svá auta způsoby, které před deseti lety nebyly běžné. Určitě jsem si dokázal představit sám sebe na delší dovolené, cestování po celé zemi se vším, co potřebuji, bezpečně uloženým v krabici, zatímco budu zdolávat horské průsmyky. Nejlepší situace z obou světů.